1. Asigurati-va ca elevul utilizeaza un sistem eficient de comunicare receptiva si expresiva.
2. Organizati un program cat mai structurat. Faceti mediul cat se poate de predictibil, utilizand, de exemplu, orare vizuale in care sa prezentati programul zilei si sau al sedintei de lucru.
3. Utilizati indicii vizuale, ori de cate ori este posibil. Multe persoane cu autism invata mai bine atunci cand informatia este prezentata vizual.
4. Pregatiti copilul inainte de a introduce o schimbare in program sau in mediu.
5. Organizati sala de clasa in arii specifice (ex. zona pentru lectura, zona pentru joc / timp liber). Daca urmeaza sa utilizati o zona a clasei intr-un alt scop decat cel obisnuit, pregatiti copilul pentru aceasta schimbare.
6. Unii copii cu autism sunt hipersensibili la anumiti stimuli (sunete, lumina, atingere, gusturi, mirosuri). Altii sunt hiposensibili. Tineti cont de aceste caracteristici ale copilului in organizarea mediului si a activitatilor.
7. Invatati copilul abilitati de interactiune sociala. (de ex: sa-si astepte randul, sa se alature unui grup, sa paraseasca grupul).
8. Predati-i abilitatile in mediul natural in care copilul trebuie sa utilizeze aceste abilitati. Multi copii cu autism au dificultati de a generaliza cele invatate. De aceea, daca il invatati, de ex, sa-si prepare un sendvis in sala de clasa, s-ar putea sa aiba dificultati in a utiliza aceasta abilitate in bucatarie.
9. Unele persoane cu autism sunt perfectioniste. Oferiti-le sarcini in care sa poata obtine succese, astfel incat sa minimizati frustrarile. De asemenea, invatati elevii ca nu toate activitatile trebuie realizate perfect.
10. Amintiti-va ca fiecare persoana este unica. Desi majoritatea persoanele cu autism manifesta dificultati de comunicare, deficite in dezvoltarea abilitatilor sociale si comportamente repetitive, e important sa ne amintim ca gradul de afectare si maniera de a se manifesta sunt diferite la fiecare copil.