Videoclipul prezinta comparativ comportamentele unor copii cu varsta de 1 an, unii cu o dezvoltare tipica, ceilalti cu autism.
Joc cu componenta sociala
Copilul tipic:
- ii implica pe ceilalti in jocul sau
- demonstreaza joc simbolic semnificativ si adecvat situatiei
- impartaseste bucuria, zambind persoanelor
- se sincronizeaza cu ceilalti, prin imitatie.
Exemplu: Copilul a ales sa se joace cu mingile. O implica imediat pe doamna in jocul sau. Se preface ca bilele sunt mancare si ii ofera doamnei o inghititura. Intelege ca mancarea, lingurile, farfuriile si mancatul sunt corelate. Desi este implicat in jocul simbolic, ramane simultan atent la persoanele din jur, este interesat sa integreze interactiunea sociala in jocul lui, asa ca ii ofera doamnei lingura cu mancare. E capabil sa fie atent simultan, la doamna, la papusa si la pretinsa mancare. Impartaseste cu doamna bucuria de a se juca, privind-o si zambindu-i. Dupa ce doamna pretinde ca mancarea e fierbinte, copilul include aceasta idee in joc.
Apoi, imita actiunile doamnei cu presupusul ruj. Asta il ajuta sa dobandeasca noi abilitati de joc si, in acelasi timp, sa se sincronizeze cu actiunile celorlalti.
Copilul cu autism:
- manifesta un interes puternic si neobisnuit pentru telefon. Nu impartaseste cu ceilalti bucuria de a se juca cu telefonul. Desi il duce la ureche, nu demonstreaza joc creativ cu telefonul. Nu le ofera telefonul celorlalti, sa se joace, la randul lor. Nu isi priveste mama atunci cand aceasta incearca sa-i distraga atentia de la telefon.
- nu interactioneaza cu ceilalti in timpul jocului, nu ii priveste si nu le zambeste.
- nu raspunde la nume
- desi ii place sa fie gadilat, nu se uita la mama lui, pentru a impartasi bucuria. Nu incearca sa comunice cu mama pentru a continua jocul.
Interactiune sociala
Copilul tipic:
- are atentie impartasita. In timp ce exploreaza jucaria noua, ramane atent si la persoanele din jur.
- este implicat in interactiunea sociala. Se intoarce spre mama, sa se asigure ca si ea vede jucaria, impartaseste. Demonstreaza intelegerea semnificatiei gestului femeii de a arata cu degetul, privind imediat stickerul. Se uita apoi la un alt sticker, pe care femeia i-l aratase mai devreme. Participa, nonverbal, la subiectul de "conversatie" propus de femeie, aratand, la randul sau, stickerul.
- combina privirea, vocalizarea si gesturile in comunicare.
Copilul cu autism:
- flutura mainile atunci cand se bucura ca primeste baloane. Nu il priveste pe barbat pentru a-si impartasi bucuria.
- nu raspunde la nume
- nu raspunde la solicitarile celorlalti de atentie impartasita. Desi se uita la degetul barbatului, nu urmareste cu privirea in directia in care barbatul ii arata.
- nu se implica in interactiunile sociale.
Comunicarea adecvata si impartasirea bucuriei
Copilul tipic:
- isi muta privirea de la jucarie la persoana, pentru a impartasi atentia. Impartaseste bucuria cu mama, atunci cand se intoarce sa ii arate jucaria, apoi, impartaseste bucuria cu femeia din fata, privind-o si zambindu-i. De asemenea, o recunoaste pe doamna ca sursa de ajutor. Solicita ajutorul clar si eficient, combinand contactul vizual, gesturile si vocalizarea intr-o comunicare cu sens, semn al unei dezvoltari sociale si comunicationale sanatoase.
Copilul cu autism
- excesiv de concentrat asupra jucariei, nu mai interactioneaza cu oamenii din jur. Exploreaza jucaria intr-un mod neobisnuit: o arunca pe masa si o priveste cum se misca. Cand jucaria se opreste, nu foloseste contactul vizual, gesturi sau vocalizarea pentru a cere ajutorul.
- prezinta o incordare neobisnuita a corpului si a gurii.
- nu impartaseste bucuria.
- Chiar daca doamna ii vorbeste, nu ii arata niciun interes. Nu intelege ca prin gestul ei de a intinde mana se ofera sa-l ajute. Nu se uita la doamna sau la mama, sa vada daca si ele privesc jucaria cu care el se joaca ( nu impartaseste).